Stoof bouwen

14 maart 2020 - Lwengo, Oeganda

Michael heet de vorige keer in Uganda geen stoof gebouwd. Hij wilde dit graag leren. Nou dat was geen probleem. In het dorp zijn nog veel mensen die op een houtvuurtje koken.  Hier hebben ze veel hout voor nodig en dat is kostbaar. De keukens zijn in Uganda altijd naast het huis. Stel je niet teveel voor van een jeuken hier. Het is slechts een hokje waar men een vuurtje maakt. Verder staan er wat pannen en dat is het dan ook. De keuken is soms een klein hokje van steen met een dakje van platen. Maar vaak is het gemaakt van takken met modder ertussen.  Wat heb je nodig :  banananboomstammen , gras,  rode grond en water. En een paar blote voeten om te stampen.  De mensen krijgen hulp bij maken van de stoof  maar moeten zelf voor de materialen zorgen.  Ook dat is soms moeilijk want er is hier geen waterleiding . Ze moeten dan soms wel een half uur lopen om water te halen en dan nog langer terug met zware jerrycans water. De meeste mensen bij ons zouden dat echt niet kunnen. Te zwaar, omdat er hier veel heuvels zijn.   En dan het maken: Eerst de grond loshakken. Dan er wat water door scheppen en  en dat op je blote voeten in de klei /modder gaan stampen. Dit is enorm zwaar. Steeds doen ze er wat water bij zodat het zachter wordt. Michael  was in de modder aan het stampen samen met een medewerker van project en ook de bewoonster hielp mee. Jolanda hakte met een heel groot mes het gras in kleine stukjes. Ook dit ging door de klei.  En Michael maar weer stampen. Augustine (medewerker project) maakte de stammen op maat en plaatste deze in de keuken.  We maakte bonken van de klei en smeten die met veel kracht tegen de boomstammen. Kijk maar naar de foto's . Na heel wat modder gooien was het klaar.. Alles nog even mooi gladmaken en dan lang laten drogen. Dit duurt wel een tijd.  Als het gedroogd  is dan worden de stammen eruit gehakt  Bovenop heb je dan 2 gaten waar de pannen op kunnen staan en onderin stop je het hout.  Hiermee wordt ook veel hout bespaard. En het is veiliger. Helaas bouwen ze er geen schoorsteen aan. Dat zou beter voor de gezondheid zijn. Nu adem je nog steeds veel rook in.

1. Marga Streefkerk (Lwengo Kids Foundation):
    15 maart 2020
    Ik had jullie wel es even bezig willen zien! het is al met al (voor ons) best wel een zware, maar ook leuke activiteit!
  2. Emma van Beest:
    16 maart 2020
    Knap staaltje werk ! Pfffff
  3. Teddy Van woensel:
    21 maart 2020
    Je blijft maar met modder gooien hè.
    Heerlijk om te zien lijkt me geweldig om te doen dat stampen
  4. Jolanda Dreuning:
    24 maart 2020
    Maar heel erg zwaar. Moddergooien is makkelijker en leuker.