De womensclub

21 maart 2020 - Lwengo, Oeganda

In lwengo zijn meerdere groepen vrouwen die dingen maken voor verkoop en eigen gebruik. Zo is er een groep die matten maakt. Er is ook een groep die manden maakt.  De meeste van deze vrouwen ken ik al lang.  Ook Michael kent ze nog van ons vorige verblijf. Het was een leuk om mee te maken hoe enthousiast ze waren door onze komst.  Een van hen vertelde dat ze het er pas nog over gehad hadden dat ik hen altijd wat nieuws leerde. Dus de eerste vraag was ga je ons weer wat nieuws leren. Ik had een bandweef bandweefgetouwtje meegenomen en heb dit laten zien. Ze vonden het erg leuk. Maar om het hen te leren heb ik echt meer tijd nodig. Maar Michael en ik hadden een punnikklosje meegenomen. Michael liet het zien en ze snapte echt niet wat het was en wat ze er mee konden. We hebben het voorgedaan en al snel ging het klosje in het rond. Iedereen wilde het proberen.  Helaas kwamen er donkere wolken en moesten we maken dat we wegkwamen. Het klosje en garen liet ik daar en zei dat ik de volgende week zou komen om te kijken of hel lukte . Want als het gaat regenen  is de weg niet meer begaanbaar. De week erna ging ik weer Michael ging bouwen aan een keuken . Maar bij aankomst was er niemand. Ze waren naar een begrafenis alleen de kinderen waren bij het huis. Afgelopen week weer naar de vrouwen. Ze zaten al te wachten. En een meterslang punnikwerk lag klaar. Ik vertelde hen dat ik klosjes zou laten maken en deze voor hen mee zou nemen. Dus die zijn nu in de maak. Het grappige is dat ik tegen de houtbewerker gezegd had dat het eenvoudige  klosjes mochten zijn. Maar hij heeft ze precies nagemaakt. Een paar zijn er ook voor de special class.  Helaas kan ik ze niet meer zelf gaan brengen denk ik want we moeten eerder naar huis.