De Special Class

20 maart 2020 - Lwengo, Oeganda

Er zitten  ongeveer 15 kinderen met een beperking op school.Een paar van hen zijn doof , een aantal heeft een verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen.  Een deel van de  kinderen volgen de lessen  in een gewone klas  de dove kinderen hebben hierbij ondersteuning van dove leerkrachten. Het is fijn te zien dat ook deze kinderen de gebaren aan andere kinderen leren en ze samen kunnen spelen.   Het is goed dat al deze kinderen naar deze school kunnen. Mijn naam is inmiddels ook een gebaar geworden en ik ken hun naamgebaren.  DE kinderen gaan graag naar school en we zien bij allemaal vorderingen ook de kinderen met een verstandelijke beperking leren er  veel.   Ik heb wel met de school besproken dat ik denk dat het voor de kinderen van de special class het leren in hun eigen taal genoeg is. De andere kinderen krijgen les in het engels. Twee talen is erg moeilijk voor hen.  De sta tafel die ik voor Rihanna heb meegenomen proberen we dagelijks te gebruiken. De eerste 2 keer moest ze huilen bang of pijn. Ze kon het niet aangeven.  Daarna ging het goed. Langzaam voeren we de tijd wat op. Het is voor dit meisje  ook wel anders om de wereld ineens vanuit staan te zien.  Het leerprogramma wat er is past niet zo goed bij deze kinderen. Er is een programma voor 2 jaar. Daarin staat beschreven wat ze moeten beheersen na die twee jaar.  Dit is vooral gericht op lezen schrijven en rekenen. De leerkrachten lopen tegen het feit aan dat het hen niet lukt deze lesstof aan de kinderen te leren. We bespraken dat het goed is om de kinderen meer praktische vaardigheden aan te leren. Een van de juffen had materiaal van de bananenboom meegenomen  en was met hen begonnen met het vlechten/weven van een mat. Michael en ik waren hier erg blij mee. En we zagen de kinderen ervan genieten. Er worden nu wat eenvoudige weeframen gemaakt en dan gaan we deze proberen. Volgens  ons kan een aantal van hen dat ook prima leren. Er zijn wel echte boeven in de klas. Ze rennen de klas uit naar buiten en plagen anderen.  Justus  en Dennis zijn vaak samen in de weer.. Toen er deze week geen juf was waren ze samen heerlijk aan het spelen. Ze speelde de moskee na. Justus stond om te roepen met een lege wc rol en deed voor hoe Dennis moest bidden. Ik heb er een filmpje van gemaakt en zal het plaatsen. Een meisje wat altijd zelf naar school komt had zoveel toevallen vandaag dat we haar echt niet naar huis konden sturen. Ze  is naar huis gebracht dat was echt nodig. Het arme kind was helemaal op. Anthony die toevallig in de klas was zou ouders vragen of het meisje nog medicatie gebruikt.  Wat heel leuk was dat er vandaag mensen uit Masaka kwamen kijken. Ze waren  hier een jaar geleden geweest en onder de indruk van de special class. Nu zijn ze op hun school ook gestart met een special class. Geweldig toch.  Ik werd uitgenodigd om er te komen kijken. Ik hoop dat ik daar de tijd nog voor kan maken. Michael vind het soms moeilijk om in de klas te helpen. Hij is liever buiten aan het werk. Hij helpt mee bij de bouw van de slaapzalen. Maar vandaag was hij bezig met muren te maken van een keuken bij een huis  de keuken wordt gemaakt van een frame van takken en daartussen komt modder. Het is ook weer een klus waarbij je niet bang moet zijn je  handen en voeten vuil te maken. Michael is samen met de lokale social workers daar aan de slag gegaan.  Inmiddels gaat het verstaan van het Engels steeds beter. En kan hij prima zonder mij elders aan het werk gaan. MAAR het Afrikaanse engels is echt heel anders hoor!  We zullen de foto's weer plaatsen als het lukt slecht bereik in de Bush.

Groetjes Michael en Jolanda

1. Ria Bout:
    20 maart 2020
    Mooi verhaal over het klasje