Corona

21 maart 2020 - Masaka, Oeganda

Het woord wat ook hier veel uitgesproken wordt is Corona. Wij vertrokken vanuit Nederland toen er nog eigenlijk niet speelde 2 besmette personen en dat was het. We konden toen niet weten dat het zoveel gevolgen zou gaan krijgen. Dan hadden we zeker niet gegaan. Toen er ook Corona in Afrika kwam gingen hier ook alle alarmbellen rinkelen.  De president hield een toespraak en gaf aan dat alle scholen dicht moeten. Ook de grenzen naar de buurlanden zijn gesloten. Dit is gisteren ook inderdaad gebeurd. Het heeft enorme gevolgen. De meeste kinderen van de school hebben  ook een thuis. Maar niet iedereen. Op de Luwardeso school zijn 2 jongens uit Rwanda  zie eerdere verslag. Deze kinderen kunnen niet naar huis. Veel ouders hebben nog niet al het schoolgeld betaald en de kans is erg groot dat ze dat niet meer volledig gaan betalen. Tijdens crisisvergadering op school werd besproken hoe het verder moet. Wie informeert alle oudersW en alle boarding kinderen moeten ook naar huis. De leerkrachten kregen te horen dat het salaris voor deze maand niet betaald kan worden. Er is geen geld. Ze houden het tegoed en zodra er is krijgen ze geld. Een van de leerkrachten merkte op een groot probleem te  zien. Veel leerkrachten komen van ver en huren een kamertje ergens. Ze eten op school en nu erg een school is en geen salaris hebben ze geen maaltijden. De reis is duur dus blijven in het dorp. Potten en pannen en kookspullen hebben ze niet. Daarom wordt er voor hen en voor de achtergebleven kinderen gekookt.  Ze kunnen 2x per dag op school eten. Bij ons in huis komen nu 3 kinderen die niet naar huis kunnen. Een meisje van 11 en een twee zusjes van 4 en 2 jaar . Hun moeder is psychiatrisch patiënt en gaat steeds zwerven. Dus komen ze bij het huis. We vinden het wel gezellig wat kinderen erbij.  Toch hebben wij ook problemen hier. We hadden een vlucht en zouden volgende week zaterdag terug vliegen. Vanuit de media vernam dat de maarschappij per direct alle vluchten stopte.  Om boeken kon dus ook niet. De maatschappij en boekingskantoor waren niet bereikbaar. Ambassade kon niets voor ons doen. Vanuit lwengo waar bereik vaak slecht is kon ik ook niets doen. Gelukkig kon Erik nog een KLM vlucht boeken voor ons. Dus dinsdagavond zouden we naar huis kunnen.  Maar ........binnen 12 uur werd ook deze vlucht gecanceld. Ook nu niets gehoord van de KLM.  We lazen een bericht dat woensdag as de allerlaatste vlucht naar Nederland zou gaan. Pfff deze missen betekend 1 of 2 maanden moeten wachten om weer naar huis te kunnen.  Liesbeth heeft toen voor ons  een vlucht kunnen boeken.  Maar zeker ben ik pas als we in het vliegtuig zitten op weg naar huis.  We hebben nu inmiddels dus 3x tickets betaald voor een terugreis. Hoop maar dat we dat ook terugbetaald krijgen. Nu zijn we even in Masaka en in de stad waar we even boodschappen  moesten doen hebben we wel 10 keer onze handen moeten wassen. Bij elke winkel bank eetgelegenheid staat buiten water en zeep of desinfectans.  Je mag alleen naar binnen als je handen gewassen zijn. Mensen hier die werken in toeristen industrie  zijn hun banen veelal al kwijt.   We  hebben hier niet echt het idee hoe het in Nederland is. We horen wel verhalen over wc papier en hamsteren maar we maken het nog niet mee.  Anthony  vroeg deze week of hij nog boodschappen voor ons mee kon nemen. Ja hoor zei ik. Ik heb een lege koffer en wil deze graag vol met wc papier. Echt ? zei hij. Na uitleg hebben we vreselijk zitten lachen.  In Uganda is nog geen corona zeggen ze. Ik hoop dat het zo blijft de maatregelen zijn echter hier ook streng. Geen bruiloften en de doden direct begraven .  Wij wensen iedereen sterkte in deze situatie. En duim voor ons dat we naar huis kunnen.    liefs michael en Jolanda.

We blijven tot vertrek ook verhalen plaatsen

1. Ria Bout:
    21 maart 2020
    Wat een verhaal en erg van de kinderen en onderwijzers die niet naar huis kunnen en geen geld krijgen.Ik hoop maar dat jullie naar huis kunnen woensdag je hoeft geen wc papier mee te nemen dast is er al weer.Sterkte er mee gr.Ria
  2. Emma van Beest:
    21 maart 2020
    Ik geloof in de kracht van gebed en zal voor jullie maar ook voor de leraren en kinderen bidden op een goede afloop lieve groet en sterkte!
  3. Els:
    21 maart 2020
    Wat een verhaal, hoop dat je snel weer naar ons kikkerlandje kunt
    Heel veel sterkte, denk aan jullie
  4. Teddy Van woensel:
    21 maart 2020
    Jeetje nou ik ga voor je duimen. Zoals jij geen idee hebt hoe het hier is, kan ik me niet voorstellen wat voor consequenties het heeft als het virus daar écht is... maar ik moet er niet aan denken.
    Sterkte voor jullie xx
  5. Theo van den Ende:
    23 maart 2020
    Hoi Jolanda, ik lees je blog nu (maandagmiddag) Wij hopen dat je inmiddels meer duidelijkheid hebt over je terugreis. Misschien ben je al weer in Nederland als je dit leest, wij hopen het. Uganda is een mooi land waar wij ook hele mooie herinneringen aan hebben. Je gaat er altijd met goede gedachten heen en hoopt op mooie avonturen. Hoe onbeschrijflijk is het als je dan, net als jullie nu, in deze verschrikkelijke omstandigheden terecht komen. Dat kun je met de beste wil van de wereld geen avontuur meer noemen. Het is een echte nachtmerrie. Wij duimen voor jullie en hopen op een spoedige terugreis en een gezonde toekomst.
  6. Jolanda Dreuning:
    24 maart 2020
    Dank jullie wel. Het is moeilijk en kost ons veel energie. 3 vluchten die we geboekt hadden zijn gecanceld . Als alles goed gaat komen we donderdag in Nederland aan. En toch ook naar om hier op deze manier weg te gaan. Inmiddels is Corona ook hier en ik hou mijn hart vast voor alle mensen hier slechte gezondheidzorg ,veel kwetsbare mensen.