Naar de school

11 maart 2020 - Kinoni, Oeganda

Lwerudeso primary school.  Dit is de school waar we bijna dagelijks een halve dag zijn. Er zitten 496 kinderen op deze school. Hiervan slapen een aantal ook op school.   Michael is er veel aan het helpen in de bouw en ik ben vaak in de special class.  Er worden 2 extra gebouwen neergezet  waarvan de een de slaapzaal voor de jongens wordt en de andere voor de meisjes. Nu slapen  ze eigenlijk  in klaslokalen. De bouw gaat erg snel. We zien dagelijks de vorderingen. Helaas regende het vandaag erg veel en moesten ze stoppen met de bouw.  Afgelopen week zijn we met heel veel kleding en schoenen naar de school gegaan. We hadden kleding voor  de kinderen  meegenomen. Anthony heeft samen met de leerkrachten kinderen die nauwelijks tot geen kleding hebben naar ons gestuurd. Samen met Augustine en Dickson beide socialworkers binnen het project hebben we al deze kinderen wat kunnen geven. Er zijn bijvoorbeeld  kinderen uit Rwanda die op school zijn gekomen 5 jaar geleden. Ouders hebben voor 1 jaar betaald en zijn nooit meer gekomen. Deze kinderen hebben niets.  Overheid is inmiddels op de hoogte. Ouders  zijn gesommeerd om kinderen op te halen.  Maar ze komen niet want kunnen de boete   en 4 jaar schoolkosten niet betalen. Daarnaast is het achterlaten van je kinderen ook strafbaar. Dus een trieste situatie voor deze kinderen en ouders. Gelukkig hebben we ze nu wat kleding kunnen geven.  Een albino jongetje zag ik steeds zonder  pet lopen  Michael heeft hem een pet gegeven en  2 shirts met lange mouwen. Een fles zonnebrand moeten we nog brengen en  12 paar schoenen vonden weer voetjes   Veel blije gezichtjes. Voor een aantal kinderen hebben we nog wat spullen gekocht. De kinderen zijn druk aan het oefenen met zang en dans. Zaterdag is er bezoekdag voor ouders en dan treden de leerlingen op.  Ze kijken er al naar uit. Omdat het regende vandaag zijn we vanmorgen gestopt met werken in het bos.  We zijn op school uniformen gaan repareren. Hele stapels werden tegelijk binnengebracht. Om 1715 uur zijn we ermee gestopt alle knopen waren op  Helaas geen grotere knopen voor de broeken aanwezig.  Maar vele scheuren gerepareerd  en mouwen weer aangezet. Sommige uniformen  hadden zoveel gaten dat we dat niet meer konden maken. Een naaimachine had erg handig geweest Dan hadden we veel meer kunnen repareren Maar gewoon met naald en draad ging het prima. We waren met 4 aan het repareren en Michael zocht alles uit en sorteerde.  Toen we naar huis liepen was het erg glad . Overal rode modder. Gelukkig zonder vallen weer thuisgekomen.

Tunalabagana   Michael en Jolanda

1. Emma van Beest:
    12 maart 2020
    Jullie hebben veel kinderen blij gemaakt! Super hoe jullie je inzetten voor de kinderen.👍👌
  2. Theo van den Ende:
    12 maart 2020
    Weer hard gewerkt Jolanda.
  3. Marie-José en Bert:
    12 maart 2020
    Jullie doen alletwee heel goed werk en maken weer veel mee.
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    🤗
  4. Nel Kiljan:
    13 maart 2020
    Jolanda en Michael, wat werken jullie hard! De kinderen zullen heel blij zijn. Ik vind het fijn om jullie mooie verhalen te lezen.