Home visits

23 maart 2020 - Lwengo, Oeganda

Er is in het dorp een  health center gebouwd. Open is het nog niet omdat er nog spullen moeten komen. Binnenkort zal het opengaan. Om te inventariseren waar behoefte aan is en om mensen in te lichten over bestaan van health center  worden er huisbezoeken afgelegd. Wij hebben samen met Augustine (medewerker van project) ook een aantal bezoeken/interviews afgelegd. Zo kom je er ook achter hoe de mensen hier leven. De huisbezoeken maken op mij altijd veel indruk. De afgelopen weken bezochten veel families. De vragenlijst die we dan afname omvatte vragen mbt wonen  gezondheid  familieomstandigheden  en over de kinderen.wel/niet op school inentingen etc. We hebben meer dan 10 gezinnen bezocht. In al deze gezinnen was er niemand die werk had. Ze leefde allemaal van opbrengst van het land.  Veel kinderen wonen hier bij grootouders ouders zijn dan naar de steden om werk te vinden.  Bij de vragen over school merkte veel ouders /oma's  op dat ze erg veel moesten kopen voor de school. Schoolbordkrijt  papier en wc papier. We vroegen of ze op de hoogte waren van het health center en of in de gezinnen  de kinderen waren ingeënt.  Dat was heel positief bij iedereen hadden de kinderen hun vaccinaties gehad.  Ook kwamen we bij een gezin waar oma om hulp vroeg . De vader van een leerling van de school had een ongeluk gehad in een buurland . Zijn beide benen zullen waarschijnlijk geamputeerd  moeten worden.  De oma vroeg hulp ivm schoolkosten van een van de kinderen. Tot nu toe betaalde vader de school maat nu was er geen geld en kon hij niet meer werken. Die info wordt dan meegenomen en met de staff besproken. Ze bekijken dan wat ze kunnen doen.  Augustine liet mij bij de huisbezoeken de latrine beoordelen en de keukens. In sommige keukens leefde ook de kippen. Niet zo hygiënisch  dus. Dan moesten we uitleggen hoe dat dan wel moest.  Ook vroegen we hen of ze wisten van het health center en of de daar ook heen zouden gaan. De meeste mensen vroegen hierop wat het zou gaan kosten. Want veel geld is er niet. Vandaag waren er mannen de beplanting aan het aanbrengen bij het health center.  Ik zal wat foto's plaatsen van de huisbezoeken dat geeft een idee van hoe het leven hier is.  Zal onder de foto's wat informatie plaatsen.