De aangepaste boda.

8 maart 2020 - Lwengo, Oeganda

Eerst even onze verontschuldigen voor het nauwelijks kunnen plaatsen van de foto's.  Het  lukt nog even niet om de camera met de telefoon of tablet te verbinden.

Bij aankomst bij de school zagen we de aangepaste boda (die ze hier tukatuka ) noemen al staan, een mooie blauwe en met keurige bankjes erin.  Maar de bankjes zijn van staal dus dat zal niet zo comfortabel zijn. Er is iemand in het dorp die er kussens voor zou kunnen maken dus dat gaan we regelen. Ze zijn erg blij met de tukatuka en hij wordt veel gebruikt. Dus bij deze bedanken we alle mensen die ons hebben geholpen op het geld bij elkaar te krijgen.  De tukatuka wordt veel gebruikt en bespaard veel geld aldus Anthony. Want waar ze eerst 12 keer met een boda voor moesten rijden om het eten voor de school te halen. Zijn ze er nu maar 2x voor op pad. Ook wanneer ze in de schooltuin met de kinderen de maïs hebben geoogst  kan deze in de tukatuka gelegd worden.  Een klein jongetje Justus genaamd, wilde al een tijdje niet meer naar school. Hij zit in de special class. Maar sinds de tukatuka er is, zit hij te springen om weer naar school te kunnen. Zo geweldig.  Michael is vaste bijrijder geworden en brengt de kinderen naar school en naar huis. Het vergt veel oefening om goed in de tukatuka kunnen rijden. Er zijn ook maar een paar boda divers die dit mogen. Vanuit het dorp kwamen veel mannen vragen of ze de tukatuka mochten besturen.  Om te zorgen dat de tukatuka niet gestolen word staat deze in de nacht pal voor het politieburo. En nu we het toch over de politie hebben ook Anthony kreeg er mee te maken. Hij was deze week in Masaka om te werken. De auto had hij bij een jongen gebracht die al jaren auto's voor hem wast. Echter ging het nu fout. De jongen had voor geld de auto door anderen mee laten nemen. Ze hadden er andere nummerplaten op gezet en waren ermee vandoor gegaan. Echter de politie zag de auto rijden en herkende deze als de auto van Anthony.  Dus werd Anthony gebeld die  zijn auto nog niet gemist had. Drie mannen en een vrouw werden gearresteerd en vastgezet. Afgelopen vrijdag reden we met Anthony mee naar Masaka  waar hij naar de rechtbank  moest.  De 4 jonge mensen zitten nu in de gevangenis.

1. Theo van den Ende:
    8 maart 2020
    Hij is echt mooi, wat een aanwinst voor de school. Goed dat jullie dit initiatief hebben genomen en velen zullen trots zijn dat ze een bijdrage hebben mogen leveren. Zo maak je samen het leven voor deze mensen aangenamer.
  2. Anja:
    8 maart 2020
    Wat ziet dat er goed uit zeg!!
  3. Nel dorresteijn:
    8 maart 2020
    Hard aan het werk daar, ik ben benieuwd naar de verhalen als je terug ben. Goed werk.
  4. Bolderhoeve:
    10 maart 2020
    Wat goed zeg dat dat de Buda buda zo succes is. Al dat sparen niet voor niets geweest! Mooi om te zien hoe Michael zo fijn kan mee helpen om mee te rijden met de kinderen
  5. Wout Vrolijk:
    10 maart 2020
    Echt handig zo’n Boda. Met kussens nog wat comfortabeler!
    Mooi om je verhalen te lezen
  6. Manuela Niewold:
    11 maart 2020
    Jippie het is allemaal gelukt!!! Zo trots op jullie en vooral Michael.