Gorilla's

15 maart 2020 - Bwindi Impenetrable National Park, Oeganda

Dit weekend hebben wat speciaals gedaan. Gisteren hebben we 7 uur in de auto gezeten. We wilden erg graag de gorilla's zien. Dat kan in Uganda en in Rwanda. Je moet dan wel een permit aanvragen en dat is duur.  Gelukkig is het ons gelukt en zo kwamen we na lange autorit met Silas onze driver en organisator in Bwindi National park aan.  We kregen er een prachtige kamer en lagen vroeg in bed. Vroeg op en na ontbijt naar het vertrekpunt.  Er worden een paar groepen gemaakt van maximaal 10 mensen. Wij hadden gelukkig maar een groep van 6.  Er gaat iemand van politie mee met geweer ivm veiligheid en 2 Rangers waarvan er ook een een wapen had. We hebben een aantal uren door het oerwoud gelopen, nou ja lopen?  Het was meer klimmen en afdalen al ( uit-)glijdend in de modder.  Er zijn altijd in de vroege morgen al rangers op pad om de gorilla's te zoeken. Er leven 5 families in het oerwoud en er gaat maar 1 groep naar een gorilla familie. Niemand weet hoe ver je lopen moet . Er is contact tussen de al vroeg vertrokken rangers en  de begeleidende rangers.  Toen we vertrokken waren de gorilla's nog niet gevonden.  We liepen over smalle paadjes die  vlak langs de afgrond liepen. Ze werden door de eerste man  gemaakt door planten weg te hakken. Het was een zware tocht. We kwamen olifantensporen tegen en zagen kleinere apensoorten. Na 2,5 uur lopen klimmen klauteren en 4 keer een rieviertje over te moeten  steken (natte voeten dus ) kwamen we uiteindelijk bij de gorillafamilie. Deze bestond uit 10 gorilla's  Ze zijn niet makkelijk te zien in het dichte woud .

Nadat ze een beetje gewend aan ons waren konden we ze beter zien. Je mag maar een uur bij de dieren blijven. Wij zijn er wel langer gebleven. Waarschijnlijk  omdat we een kleine en rustige groep waren. Het was een unieke ervaring. Zo apart om zo dicht bij wilde dieren te komen. En ook wel spannend. Veel foto's en filmpjes  gemaakt. Vooral het enorm grote mannetje maakte indruk op ons. Wat een enorm dier is dat. Er was ook een jonge gorilla die steeds bij zijn moeder in de buurt bleef. Kijk naar de fotos en filmpjes van deze mooie dag.

1. Els:
    15 maart 2020
    Mooie foto's😍
  2. Ria Bout:
    15 maart 2020
    Geweldige ervaring en spannend
  3. Wout Vrolijk:
    16 maart 2020
    Dat is echt een bijzondere en indrukwekkende belevenis.
  4. Nel Kiljan:
    16 maart 2020
    Wow! Een hele mooie en spannende ervaring.
  5. Manuela Niewold:
    Wauw. Wat een avontuur 😍
  6. Emma van Beest:
    16 maart 2020
    Echt heel bijzonder om zo dichtbij de gorilla's te komen 🙈🙈🙈
  7. Theo van den Ende:
    17 maart 2020
    Het is een ervaring die je nooit meer vergeet. Wij hebben het er nog regelmatig over. Het heeft op ons meer indruk gemaakt dan een safari in Zuid Afrika.
  8. Teddy Van woensel:
    21 maart 2020
    Wouwwwww wat een ervaring.. ik had er graag bij willen zijn xx